Followers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, March 14, 2011

Cerita LI

Okay rakan2 lain da lama da cite kat blog diorang pasal LI ni and saya baru nak hegeh2. Orang lain siap ada monthly update tapi saya pulak dah bulan ketiga baru nak start story ha2. Bukan apa, saja je nak dapat feel tu lama sikit ^^!

As a few members yang dah maklum saya LI dekat UMP je. Specifically, UMP Green Technology Sdn Bhd, a wholly subsidiary of Universiti Malaysia Pahang (eheh curi kata2 kat letterhead). First week saya just stay kat umah and hari2 adalah ulang alik ke Gambang. Fuh masa ni pukul 7 da kena keluar rumah, if tak masak la kau nak duduk dalam jam kat Jaya Gading tuh. Biasanya saya lah orang yang terawal sampai kat opis. Tukang bukak lampu pun ye jugak hi3. And tepat je pukul 5 memang saya da ready da nak balik. Ha2 tujuan yang sama tak nak stuck in traffic congestion.

Lepas tu, one day ada mamat nama Saufi tu kan dah menghasut saya untuk duduk kat hostel je. Bila pikir2 balik betul jugak. Satu tak payah bangun pagi2 sangat (keh2). Lepas tu yang paling penting bole lah jugak jimat minyak kan. Mak saya pun sokong jugak sebab kesian tengok saya balik penat kot hi2 bajet anak manja. Dah siap2 urusan apply asrama semua, 3rd week baru la saya pindah kat Kolej Kediaman 4 (KK4). Okeh terpaksa berlagak dengan member sebab 4 tahun kat UMP KK2 je yang saya tak pernah jejak he2 nasib baik KK2 tempat siswa je if tak mesti pecah rekod da merasa duduk kat semua kolej kediaman UMP ha3.

Eh2 tiba2 da macam lari topik kan. Cite pasal keje pulak, Alhamdulillah saya tak buat kerja2 seperti menyapu sampah dan mencuci toilet hi2. Keje saya banyak hadap laptop je. Nak jumpa bos pun ym ok. Ko ade? he2 ye la bos jauh kat Gebeng so terpaksa la guna medium lain untuk communicate. Actually my bos is my SV and also my sis, mama ida. Jangan lupa visit her blog ok. Semua pasal her heroes awwww.

Oh lupa, this company tempat saya keje ni sebenarnya still new and staff pun tak ramai mana. So, experience yang berguna sangat saya dapat kat sini is saya bersama dengan company when it start from zero. Well, tak zero sangat lah because before saya, dah ada 1st batch LI kat sini and my batch is the 2nd one. Untuk mereka2 yang LI or keje kat company yang da besar, maybe da selesa dengan satu specific job kan (specific kat sini maksud saya, u just stay in your department and not doing other department's job) . Tapi tak kat kitorang. We have to sama2 cari projek untuk company, then doing the job and finally write the report.

Cakap pasal report, bestnya kat sini, I learn so many new things. People might say, "u keje kat sini? buat malu je." (ye ada orang pernah cakap macam ni kat saya ok). Saya pun tak paham apa la yang nak dimalukan? Bukannya saya buat keje cut and paste pun. At least saya belajar pasal environmental monitoring. This job ada pasal OSH jugak la. Mechi kita belajar OSHA kan? Itulah application nya. (Tapi sebenarnya biasa kat kilang2, department yang handle menda ni is known as SHE which tambah lagi satu iaitu Environment). Exciting ok sebab mechi tak belajar pasal environment.

Okay maybe ada orang akan kondem, mana part mechanical nya kan? Alhamdulillah, I got a chance to do the mechanical drawing last week. Rakan2, ini bukan kena lukis kipas macam masa kita belajar CAD dulu tau. Tapi ini adalah vessel kat plant yang lengkap dengan flange segala. Kira complete drawing la nih. At first, memang excited gila. Tapi lepas tengok drawing yang asal, OMG banyak sangat yang saya kena belajar lagi dengan seniors ni hu3.

Apa2 pun doakan saya semoga dapat habiskan LI dengan jayanya dan cemerlang masa present depan En Nik nanti. Tsk cuak sungguh nak present nih ^^!


2 comments:

Daisypath Anniversary tickers