Followers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, August 30, 2010

nampak sama tapi sangat berbeza


Ini namanya kuih tepung pelita. Tengok baik2 ia guna daun pisang ye. Kuih ni lembut sangat n mudah pecah juga tak tahan lama. Bila beli silalah pegang n jaga elok2 takut terbalik pulak nanti hu2. Ada 2 layer. First layer (hok atas kaler putih) adalah dari santan kata mak. Second layer (kaler hijau) pula adalah dari tepung beras juga bersama air gula. Kegemaran abah saya. Ramadhan ni asal saya balik je berbuka kat rumah mesti ada ini kuih :)



Ini pula kuih tako namanya. Lihat elok2 ia guna daun pandan ye. Macam kuih pelita, kuih tako juga ada 2 layer. First layer juga adalah santan n tepung beras. Second layer pulak guna tepung hoen kwee (sila google sendiri if nak tahu macam mana rupe tepung hoen kween ni ye ;p). Kat tengah layer ada diletakkan sengkuang or jagung (saya terbagi salah info kat seseorang. Saya cakap lengkuas. errkk?! he3) Ramadhan tak merasa lagi. Nampak gayanya bakal dicari tak lama lagi di bazar2 terpilih hue3.

Kenapa saya buat entry ni? Sebab suatu hari jiran katil bagi saya rasa kuih pelita versi bazar dotdot. Pelik sebab takde layer hijau. Rasa air gula sesado. Lalu jiran katil pun bertanya, "Adakah tempat dotdot memang buat kuih pelita serupa ini?" Saya dengan yakinnya menjawab, " Tak pernah2 ak jumpa hok gini gayanya. Nak kata kuih yang ada lengkuas tu lain rasanya." Pulang ke rumah saya bercerita pula kepada emak perihal kuih pelita tadi. Lalu mak dengan senangnya menjawab, "Pemalas orang yang buat kuih tu..."

Moral of the story: Tolong lah pandai bezakan lengkuas dengan sengkuang hokeyyy? kih3

Gambar ihsan encik google =)

5 comments:

  1. hahaha..
    tp yg tako tu kdg2 serupa je rasa mcm tepung pelita je kan.
    susah nk jmpa yg sedap. hihih.~

    ReplyDelete
  2. waaa k.tqa beznye tepung pelita~~

    ReplyDelete
  3. kak ada, aha tao xpe kdg2 tawar je rase kn?

    fatiah, bes2 meh sini kte blanje he2

    ReplyDelete
  4. apa la jiran katil ko tiqa...
    kuih pelita pn nk pertikaikn...
    makan masuk mulot bercmpor gak..hikhik..
    hehe..nt aku aja ea mane satu lengkuas mane satu halia...weeee...kelas rempah ratus yea...haha

    ReplyDelete
  5. ha3 tao xpe
    eh lengkuas n sengkuang la yang hu3

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers